Ivm Covid-19 hanteren wij de richtlijnen van de overheid en het RIVM en bieden wij momenteel alleen lessen in de tuin aan.

SEARCH

Op deze pagina staan een aantal basishoudingen beschreven om een 1e indruk te krijgen waar yoga zich zoal op richt. Op internet en in de bibliotheek is heel veel informatie te vinden als je hier meer over wilt weten.

Een goede pagina hiervoor is bijvoorbeeld 10 yoga oefeningen voor beginners van  happywithyoga.com.

Berg houding:

Sta rechtop met je voeten op heupbreedte, je gewicht gelijk verdeeld over beide voeten en je armen ontspannen langs je lichaam, handpalmen naar binnen gericht. Sta met aandacht. Wees je bewust van het gewicht dat gelijk verdeeld is over beide voeten en voel hoe je voeten contact maken met de vloer. Let er op dat je knieën net niet op slot staan. Je bekken zo kantelen zodat je onderrug is afgevlakt. Wandel met aandacht vanuit de stuit wervel voor wervel omhoog, en maak je rug van binnenuit lang.

Voel dat je armen ontspannen aan je schouders hangen, je handen en vingers zijn ook ontspannen. Je schouders zijn laag, (weg van de oren) dus niet omhoog getrokken. Je kin iets innemen zodat je kruin het hoogste punt wordt. Je nek spieren en je kaken zijn ontspannen. Wees bewust van je ademhaling. Wordt gewaar van je heel je lichaam en voel hoe je krachtig en alert kunt staan.

Kat houding:

Mijn yogaleraar zei altijd dat de kat houding een hele goede houding is om te doen. 3 x per dag 1 eetlepel benoemde hij dan ook vaak. De kat houding houdt je wervelkolom soepel. Belangrijk is dat je beweegt op je ritme van de ademhaling.

Uitgangspositie is op je handen en knieën: Je plaatst de handen recht onder de schouders en de knieën op heupbreedte. Je gewicht verdelen over de vier steunpunten. Wordt bewust van je adembeweging. Op een uitademing maak je de rug bol door je kin richting je borstbeen te bewegen. Op een inademing laat je de buikspieren los en beweeg je het hoofd iets naar achteren, je kin omhoog. Blijf met aandacht in de beweging, zodat je voelt hoe je lichaam reageert. Forceer niets en pas eventueel de houding aan. Herhaal een aantal keren deze bewegingen op het ritme van je adembeweging.

Kind houding:

Een goede afsluiting van de kat houding is (na een uitademing-bolle rug) te komen liggen in de kind houding. Het zitvlak richting je hielen bewegen en je armen naar achter naast het lichaam neer en plaats je voorhoofd aan de grond. Bij hoge bloeddruk stapel je twee vuisten onder je voorhoofd, zodat je hoofd wat hoger ligt. Volg je adembeweging richting je onderrug. Op deze manier kun je nog meer spanning loslaten in de rug.